/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO
TUA: 5 essentials
Text: TUA/Maria Säkö
Kid Kokko’s Disappearing – Passion is published in the middle of the hottest performance season. Inspired by Kid Kokko’s work, Maria Säkö recommends five things that also create new space to think, to be and to make art.
1. Samira Elagoz: Seek Bromance (The work tours around the world). ”Seek Bromance is a trans romance situated at the end of the world somewhere between insta-reality and sci-fi dystopia. It shows a relationship between two transmasculines who met during the beginning of the pandemic, who both have a history of performing extremely feminine characters but who have very different attitudes as to what masculinity can be.”
2. Ligia Lewis: A Plot/A Scandal. (The work tours around the world.) ”Weaving together historical, anecdotal, political and mythical narratives, Lewis constructs the poetics of refusal at the edges of representation. A dance between affect and embodiment, seeing and being seen, A Plot/A Scandal is a scene in the making, where the excitement for that which does not fit might find its place.”
3. Moving in November (Helsinki 3-13.11) Jeroen Peeter´s book and then it got legs: ”How do you create a shared ground for exploring the unfamiliar in pursuit of making sense? The book is written from practice and reflects a particular history of collaboration and conversation with various dance-makers.”
4. Reality Research Center (Helsinki 1.10-15.12) Queer dance group. ”Everyone who feels part of the queer community is welcome to join the group. The group’s principles include confidentiality, the right to self-determination and non-self-determination, and respect.
5. Baltic Circle -festival (Helsinki 18.11.-26.11): Rampa associations: Inviting precarious perspectives. “Inviting precarious perspectives” is a more accessible 2-day event by Rampa associations, which is a working group of crip artists, who design this gathering with emphasis on access, care, and everyone’s autonomy. Rampa associations encourages everyone to experiment with how they want to participate in an event in a traditional black box space but with unconventional settings: Maybe horizontally? Actively? More traditionally? During the event, participants are invited to experience multiple different performances by artists of the rampa associations.
Saatat innostua myös näistä
NÄKÖKULMA: Taide elinolosuhteiden takaajana
Kuva: Chen Chun-Lun. Outi Pieski Matriarkaatissa (2022)
Teksti: Mia Hannula
Tanssikriitikko Mia Hannula kirjoittaa siitä, miten Matriarkaatissa esiäitien matriarkaalinen huolenpidon kulttuuriperintö viitoittaa paluuta kohti suvereenia yhteyttä maahan.
Kid Kokko – Disappearing – a passion
Disappearing – a passion is the second cornerstone of TUA.
HISTORIA: Hybristä ja futuristiklubbaajia – avaimia 1980-luvun esitysten ruumiisiin
Kuva: Sakari Viika. Kuvassa futuristiklubbaaja Bottalla vuonna 1981.
Teksti: Marja Silde
”Siinä missä 1980-luvun esityskulttuuri teki irtiottoa aiemmasta säyseästä, mukautuvasta ja oppivasta ruumiista, tuli tilalle ruumis, jonka oletettiin nyt kerryttävän inhimillisiä pääomia itseensä esityksenä muille. Ruumis oman itsen yrittäjyyden tärkeimpänä käyntikorttina oli/on osa kapitalismin murrosta ja yksilöille sälytettyä vastuuta osastaan yhteiskunnassa. Eli se, mikä aluksi tuntui ruumiin vapautumiselta, sisälsi kuitenkin ruumiin uudenlaisen haltuunoton.” Teatterintutkija ja esitystaiteilija Marja Silde lähestyy 1980-luvun suomalaisen teatterin ruumiillisuutta nykypäivän näkökulmasta ja tarjoaa avaimia sen ymmärtämiseen.