/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO
7 kirjoitettua koreografiaa – A Book of Dances ilmestyy 10.11.2024
Teksti: TUA
Kuva: Aino Nieminen
Teatterin Uuden Alkukirjaston kahdeksas peruskivi on koreografi, esiintyjä ja kuvataiteilija Anne Naukkarisen toimittama A Book of Dances. Teos koostuu seitsemästä kirjoitetusta koreografiasta. Kirjoittajina ovat Naukkarisen lisäksi Suomessa asuvat taiteilijat Laura Cemin, Mikko Niemistö ja Marika Peura sekä Ruotsissa toimivat taiteilijat BamBam Frost, Ofelia Jarl Ortega ja Pontus Pettersson. Kirja on kustannettu yhdessä Liikkeellä Marraskuussa -festivaalin kanssa. Jututimme Annea teoksen syntyprosessista julkaisujuhlien alla.
Anne Naukkarinen, mikä oli A Book of Dancesin alkukipinä, miksi halusit tehdä tällaisen kirjan? Mikä sinua kiinnostaa koreografian ja tekstin suhteessa?
Yksi kipinä, joka on selkeimmin mielessäni juuri nyt, palautuu vuoteen 2019, kun olin tekemässä edellistä kirjaani Kyse on kaikesta – keskusteluja ajalta 3.9.2017-31.5.2019 (About everything – conversations during 3.9.2017-31.5.2019). Kirja muodostui melkein kahden vuoden aikana käymistäni “kirjeenvaihdosta” taiteilijoiden Rea-Liina Brunou, Minna-Kaisa Kallinen, Liina Kuittinen ja Sara Kovamäki kanssa. Keskustelimme taiteen tekemisestä, arjesta ja taidetyöstä. Kun tein kirjaa, olin kiinnostunut siitä, mitä kaikkea työtä taiteen tekijänä – taiteen lisäksi – teemme, ja miltä taidetyö kokemuksena tuntuu?
Tuotamme taiteilijoina lukemattomasti tekstejä rahoituksen saamiseksi ja markkinoinnin tueksi: perustelemme, vakuutamme ja selitämme. Halusin kirjoittaa ja lukea erilaisia tekstejä, sellaisia, jotka nousisivat taiteellisten prosessien sisältä. Teoksessa Kyse on kaikesta olimme jo kirjoittaneet runollisia, score -pohjaisia ja muita kokeellisia tekstejä, ja koin tarpeen antaa seuraavassa projektissani tilaa tällaisille kirjoituksille – teksteille, jotka kehittyvät ja avautuvat suhteessa koreografiseen työskentelyyn. Kutsuin alusta alkaen näitä tekstejä kirjoitetuiksi koreografioiksi, ja ajattelen edelleen, että tämä on ihan osuva ilmaisu.
Miten valitsit kirjaan kirjoittaneet koreografit?
Osa taiteilijoista on ollut minulle henkilökohtaisesti tuttuja pidemmän aikaa, kun taas toiset ovat pääasiassa tuttuja heidän teostensa ja taiteellisen ajattelunsa kautta. Olen seurannut näiden taiteilijoiden työtä yleisönä, heidän tekstiensä ja julkaisujensa lukijana. Kaikkien taiteellisessa ajattelussa on ollut jotakin, mikä on jäänyt kytemään kehooni; mitä enemmän olen tutustunut heidän ajatteluunsa ja tekemiseensä, sitä selvemmäksi tuli, että halusin heidät jakamaan kirjan tilan kanssani.
Millainen lukupaketti syntyi? Mitä lukijat voivat odottaa?
Lukijat voivat odottaa löytävänsä runollisia ja kokeellisia tekstejä, jotka tuovat näkyväksi sen miten tanssi ja liike sanallistuu, ja millaisena koreografian ja tekstin suhde näyttäytyy. Teokset ovat kirjoitettuja koreografioita, jotka avautuvat ja kehittyvät luettaessa, mikä tarjoaa lukijalle mahdollisuuden kokea ja tulkita liikettä sanallisesti. Kirja kutsuu lukijat myös mukaan pohtimaan mitä kaikkea koreografia voi olla?
A Book of Dancesin julkkareita vietetään Helsingin Taidehallilla (Nervanderinkatu 3) sunnuntaina 10.11. klo 15.00. Tapahtuma on maksuton, mutta vaatii ennakkoilmoittautumisen.
Ilmoittaudu julkkareihin tästä: Anne Naukkarinen: A Book of Dances – Liput | Fienta
Ennakkotilaa kirja tästä: Anne Naukkarinen (Edited by) | A Book of Dances | PREORDER – T/U/A (tuakirjasto.fi)
Saatat innostua myös näistä
HAASTATTELU: Marie Kajava ja kierrätetystä materiaalista syntynyt näytelmä
Teksti: Heidi Backström
Kuva: Aino Nieminen
Teatterin Uuden Alkukirjaston neljäs peruskivi on näytelmäkirjailija ja dramaturgi Marie Kajavan monologinäytelmä in the margin, i wrote some shit about my soft skin. Teos pohjaa muistikirjoihin unohtuneisiin tai Kajavan vuosien varrella hylkäämiin tekstinpätkiin.
NÄKÖKULMA: Taide elinolosuhteiden takaajana
Kuva: Chen Chun-Lun. Outi Pieski Matriarkaatissa (2022)
Teksti: Mia Hannula
Tanssikriitikko Mia Hannula kirjoittaa siitä, miten Matriarkaatissa esiäitien matriarkaalinen huolenpidon kulttuuriperintö viitoittaa paluuta kohti suvereenia yhteyttä maahan.
HISTORIA: Hybristä ja futuristiklubbaajia – avaimia 1980-luvun esitysten ruumiisiin
Kuva: Sakari Viika. Kuvassa futuristiklubbaaja Bottalla vuonna 1981.
Teksti: Marja Silde
”Siinä missä 1980-luvun esityskulttuuri teki irtiottoa aiemmasta säyseästä, mukautuvasta ja oppivasta ruumiista, tuli tilalle ruumis, jonka oletettiin nyt kerryttävän inhimillisiä pääomia itseensä esityksenä muille. Ruumis oman itsen yrittäjyyden tärkeimpänä käyntikorttina oli/on osa kapitalismin murrosta ja yksilöille sälytettyä vastuuta osastaan yhteiskunnassa. Eli se, mikä aluksi tuntui ruumiin vapautumiselta, sisälsi kuitenkin ruumiin uudenlaisen haltuunoton.” Teatterintutkija ja esitystaiteilija Marja Silde lähestyy 1980-luvun suomalaisen teatterin ruumiillisuutta nykypäivän näkökulmasta ja tarjoaa avaimia sen ymmärtämiseen.