/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO
Kid Kokko – Disappearing – a passion
Disappearing – a passion is the second cornerstone of TUA.
Disappearing – passion is the literary counterpart to the acclaimed stage work of performance artist, actor and writer Kid Kokko. The book is bilingual (Finnish-English). The English translation is by H Ouramo and the visual form is by award-winning graphic designer Arja Karhumaa. Disappearing – passion is Kokko’s first book.
Disappearing – passion is a central part of the Finnish performance arts of the 2020s. The play premiered in the fall of 2021. In addition to Kokko, Tari Doris (voice), Meri Ekola (light), E.L. Karhu (text dramaturgy) and Ami Karvonen (performance dramaturgy) were involved in the making of the play. The work manifests and illuminates many key paradigm shifts that performing arts are currently going through regarding representations, taking up space and intersectionality. Personal politics can be seen in the polished minimalist language of the work. With the form of the book, with Karhumaa’s supporting layout, Kokko’s text reveals its lyrical power and fragility. At the same time, the book functions as a unique recording of the stage work.
Saatat innostua myös näistä
Tiedote: Korjaus Minun Palestiinani ja Fail -teosparin arabiankielisiin osioihin
Noora Dadun Minun Palestiinani ja Fail -teospariin on lisätty sivu korjaamaan ensimmäiseen painokseen tullutta painovirhettä.
Mitä mahdollisuuksia libretto antaa kirjailijoille?
Teksti: Maria Säkö
Teksti on Teatterin Uuden Alkukirjaston toisen kustantajan, kulttuuritoimittaja Maria Säkön esipuhe Sulkapallo-ooppera ja muita nykylibrettoja -kokoelmaan.
Kun tarkastelin sitä, mitä libretosta on lajina eri yhteyksissä sanottu, törmäsin jatkuvasti määritelmiin, joissa korostettiin libreton epäitsenäisyyttä kirjallisena teoksena. Esimerkiksi erään säveltäjän ja libretistin panosta vertailevan tutkimuksen mukaan ”oopperassa musiikki on esteettisesti tärkeämpää kuin sanat.” Tulos saatiin keräämällä vastauksia empiirisesti 59 säveltäjän 911 oopperan näytteestä. 1
KESKUSTELU: Suomalainen media ja teatterin ilmiöt…
…eli jatkopohdintaa Jussi Sorjasen ja Aino Kiven lisää kulttuurikirjoittamista peräänkuuluttaviin puheenvuoroihin…
Teksti: Eeva Kemppi ja Maria Säkö