/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO
Kid Kokko – Disappearing – a passion
Disappearing – a passion is the second cornerstone of TUA.
Disappearing – passion is the literary counterpart to the acclaimed stage work of performance artist, actor and writer Kid Kokko. The book is bilingual (Finnish-English). The English translation is by H Ouramo and the visual form is by award-winning graphic designer Arja Karhumaa. Disappearing – passion is Kokko’s first book.
Disappearing – passion is a central part of the Finnish performance arts of the 2020s. The play premiered in the fall of 2021. In addition to Kokko, Tari Doris (voice), Meri Ekola (light), E.L. Karhu (text dramaturgy) and Ami Karvonen (performance dramaturgy) were involved in the making of the play. The work manifests and illuminates many key paradigm shifts that performing arts are currently going through regarding representations, taking up space and intersectionality. Personal politics can be seen in the polished minimalist language of the work. With the form of the book, with Karhumaa’s supporting layout, Kokko’s text reveals its lyrical power and fragility. At the same time, the book functions as a unique recording of the stage work.
Saatat innostua myös näistä
TUA: 5 essentials
Text: TUA/Maria Säkö
Kid Kokko’s Disappearing – Passion is published in the middle of the hottest performance season. Inspired by Kid Kokko’s work, Maria Säkö recommends five things that also create new space to think, to be and to make art.
HISTORIIKKI: Suomalaisen queer-teatterin aikajana
Teksti: Maura Minerva, Eeli Vilhunen ja Sofia Valtanen
Teatteritieteilijöistä koostuva T-efekti -ryhmä kävi läpi niitä jälkiä, joita arkistoihin on jäänyt suomalaisista queer-esityksistä viime vuosisadan vaihteesta tähän päivään. Merkkipaaluiksi ovat usein nousseet isojen talojen paljon huomiota saaneet esitykset, mutta aikajanalta löytyy myös vähemmän tunnettuja teoksia, joiden lopullinen merkitys on saattanut olla suurempi kuin suosiossa kylpeneiden teosten.
KOLUMNI: Mitä muistin instituutiot unohtavat?
Teksti: Emil Santtu Uuttu
Esitystaiteilija Emil Santtu Uuttu pohdiskelee, miten muistin instituutiot toimivat ja miten niiden luomia normeja voisi murtaa.