Pipsa Lonka Peter asui talossa ENNAKKOTILAUS

24,00

Kesäkuun 15. päivä vuonna 1965 käynnistyy Neitsytsaarilla sijaitsevan delfinaarion yläkerrassa yksi tieteen historian hämmentävimmistä kokeista: Peter-nimiselle pullokuonodelfiinille aletaan opettaa englantia. Hän asuu puoli vuotta kahdestaan nuoren naisen kanssa talossa, jonka kaikkiin huoneisiin on laskettu vettä. Kun tutkimus loppuu, viedään delfiini toiseen laboratorioon, jossa hänen elintilanaan on vain yksinäinen amme. Pian hän tekee itsemurhan.

Pipsa Longan näytelmä Peter asui talossa – delfiini pisteestä pisteeseen perustuu tämän todellisen tapahtumasarjan pohtimiselle. Siinä yritetään käsittää ja ottaa todesta Peterin todellisuus.

Teksti sukeltaa, hengittää, vyöryy murhenäytelmän mukana, velloo sen herättämissä ajatuksissa, mykistyy eläimen äärellä. Eheän eläinfaabelin kertomisen sijaan Peter asui talossa – delfiini pisteestä pisteeseen seuraa hellittämättä tunteiden ja ajatusten liikahtelua myös silloin, kun ne katkeavat, katoavat, kasautuvat tai käyvät ylivoimaisiksi.

Peter asui talossa – delfiini pisteestä pisteeseen katsoo kohti (eläin)rakkauden paradoksia: rakkauteni voi tuhota kohteensa.

***

Pipsa Lonka on yksi Suomen käännetyimmistä ja tunnetuimmista näytelmäkirjailijoista. Hän toimii monen näytelmäkirjailijan luottodramaturgina ja on tehnyt useita kiitosta niittäneitä romaanidramatisointeja. Hänen teoksiinsa kuuluvat mm. Lauluja harmaan meren laidalta (2013), Toinen luonto (2018) ja neljän päivän läheisyys (2021). Lonka on voittanut kaksi kertaa parhaalle kantaesitystekstille vuosittain myönnettävän Lea-palkinnon. Hänen jokainen näytelmänsä koettelee ihmiskuvaamme ja taiteen rajoja.

Pehmeäkantinen
Liimasidottu
148 mm x 210 mm
Kustantaja: Teatterin Uusi Alkukirjasto ry.
ISBN: 978-952-7514-06-1

____

HUOM! TÄMÄ ON ENNAKKOTILAUS. JOS TILAUKSESI SISÄLTÄÄ TÄMÄN KIRJAN, KOKO TILAUKSESI TOIMITETAAN KIRJOJEN SAAPUESSA PAINOSTA VIIKOLLA 18

239 varastossa

Teatterin Uusi Alkukirjasto – TUA
tuo teatteritekstit kirjahyllyihin ja lukemisen ytimeen.

TUA julkaisee esitystekstejä, uusia muotoja hakevia näytelmiä, koreografianotaatioita sekä teatteriesseistiikkaa ja muuta ajattelua näyttämöiltä, Suomesta ja maailmalta.

Peter asui talossa muodostaa alkukirjaston seitsemännen peruskiven.

////

Tuotearvioita ei vielä ole.

Lisää arvio

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Pipsa Lonka Peter asui talossa ENNAKKOTILAUS”

Osastot: , Avainsana tuotteelle
Updating…