/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO
Tiedote: Korjaus Minun Palestiinani ja Fail -teosparin arabiankielisiin osioihin
Noora Dadun Minun Palestiinani ja Fail -teospariin on lisätty sivu korjaamaan ensimmäiseen painokseen tullutta painovirhettä.
Taitto-ohjelma käsitteli arabialaiset kirjaimet lukusuunnaltaan väärin, lukukelvottomiksi. Tämä ongelma esiintyy eurosentrisissä taitto-ohjelmissa kun samoissa tiedostoissa on sekä latinalaisia että arabialaisia tai muita oikealta vasemmalle kirjoitettavia kirjaimia yhtä aikaa.
Kustantaja, taittaja ja kirjailija pahoittelevat virheen päätymistä kirjaan ja toivovat ohjelmistojen dekolonisointia myös tältä osin.
Virheet ovat sivuilla 16 ja 38.
Lataa korjattu sivu tästä.
Saatat innostua myös näistä
HAASTATTELU: Naisten saappaissa
Teksti: Kristiina Sarasti
Kuva: Gergana Dimitrova, Georgi Angelov
Balkanilaiset feministisen teatterin pioneerit käyttävät teatteria patriarkaatin epäkohtien tutkimiseen. Heidän suomennetut näytelmänsä tuulettavat railakkaasti tyttöyden ja naiseuden normeja.
NÄKÖKULMA: Kosovolaisnäytelmä sohaisee Euroopan eliittikerhoa
Teksti: Susanna Kuparinen
Jeton Nezirajn näytelmän raaka ja ironinen nauru näyttää ohjaaja Susanna Kuparisen mukaan sen, millainen EU on niistä, joita ei kutsuta sen juhlapöytiin.
Mitä mahdollisuuksia libretto antaa kirjailijoille?
Teksti: Maria Säkö
Teksti on Teatterin Uuden Alkukirjaston toisen kustantajan, kulttuuritoimittaja Maria Säkön esipuhe Sulkapallo-ooppera ja muita nykylibrettoja -kokoelmaan.
Kun tarkastelin sitä, mitä libretosta on lajina eri yhteyksissä sanottu, törmäsin jatkuvasti määritelmiin, joissa korostettiin libreton epäitsenäisyyttä kirjallisena teoksena. Esimerkiksi erään säveltäjän ja libretistin panosta vertailevan tutkimuksen mukaan ”oopperassa musiikki on esteettisesti tärkeämpää kuin sanat.” Tulos saatiin keräämällä vastauksia empiirisesti 59 säveltäjän 911 oopperan näytteestä. 1