/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO
Muutakin kuin identiteettikeskustelua
Teksti: TUA Kuva: Mitro Härkönen
Noora Dadu (s.1981) on helsinkiläinen näyttelijä, kirjoittaja ja esitysten tekijä sekä yhteiskunnallinen keskustelija. Hän on tuttu muun muassa Teatteri Takomon, Kansallisteatterin ja Ryhmäteatterin esityksistä. Hän on Teatteri Takomon jäsen sekä osa Ryhmäteatterin politiikka-kollektiivia. Hän on esityksissään käsitellyt mm. erimielisyyttä ja rakkautta sekä yksilöiden elämässä että laajemmassa poliittisessa kontekstissa. Hänen viimeisimpiin töihinsä kuuluu myös Viiksi-instituutti, jossa harjoiteltiin maailmassaoloa. Minun Palestiinani ja Fail on hänen esikoiskirjansa ja TUA.n alkukirjaston ensimmäinen peruskivi.
Dadun vuonna 2015 kantaesityksensä saanut Minun Palestiinani sekä sen itsenäinen jatko-osa Fail (2016) muodostavat keskeisen osan kotimaisen teatterin lähihistoriaa. Minun Palestiinani – monologi kahdelle näyttelijälle syntyi perehtymisestä Israelin ja Palestiinan konfliktiin. Se kuljettaa lukijansa aistivoimaisista matkamuistoista identiteettipohdintoihin ja ehdottaa ratkaisua miehityksen lopettamiseksi. Seuraavaksi suomalais-palestiinalainen Dadu teki esityksen Fail –virheellinen esitys (2016). Sen yhtenä sytykkeenä toimi se, miten hänen suomalaisuutensa ja liikkumatilansa näyttelijänä pieneni työnantajien silmissä Minun Palestiinani jälkeen. Fail pyörittää kaleidoskooppimaisesti erilaisia mahdollisia minuuksia. Sen ytimessä säteilee ajatus jokaisen ihmisen määrittelemättömyydestä ja virheellisyydestä taiteen lähteenä. Minun Palestiinani ja Fail -teosparin aivomyrsky kristallisoituu kestäväksi kaunokirjallisuudeksi. Se kysyy: voiko taiteella kurottaa kansainvälisten konfliktien ja identiteettien yli?
Tässä linkkejä muutamiin esitysten kirvoittamiin hyviin arvioihin ja juttuihin:
Viitaniemi,Tuula 5.6.2015: Noora Dadun Palestiina. Yle
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/06/05/noora-dadun-palestiina
Dadu, Noora 2015: The Art of Self-Exposure. Tinfo news 2015. In English, page 33.
https://www.tinfo.fi/documents/tinfo-news-2015_sustainability_web-parempi.pdf
Puukka, Päivi 19.11.2016: Palkittu teatterintekijä yritti ratkaista Palestiinan kriisin. Yle
https://yle.fi/uutiset/3-9298788
Viitaniemi, Tuula 30.11.2016: Noora Dadun häkellyttävä Fail on armollinen ja ankara esitys
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/11/30/noora-dadun-hakellyttava-fail-armollinen-ja-ankara-esitys
Noora Dadun Minun Palestiinani sai aikoinaan huomiota juuri aiheensa ja sen henkilökohtaisen käsittelyn vuoksi. Myös Fail huomioitiin mediassa. Kummankin teoksen vastaanotossa korostui kysymys identiteetistä. Päätimme TUA:n omissa artikkeleissa antaa Minun Palestiinani ja Fail -teosparin herättämiin poliittisiin ja esteettisiin kysymyksiin uusia näkökulmia.
→ Seitsemän olennaista
→ Tärkeintä on antaa lapsille ilmaisunvapaus
→ Muutakin kuin identiteettikeskustelua
→ Kolumni: Totuuden (ja tekstin luonteen) nimissä
→ Näkökulma: Miksi vain oma sota kiinnostaa?
→ Muistomerkkejä omista sodista
→ Taidetta nollapositiosta
Saatat innostua myös näistä
Muistomerkkejä omista sodista
Teksti: Topi Vainikainen
Itsenäisen Suomen teatterihistoriaan on mahtunut kuvauksia kansakunnan traumaattisesta menneisyydestä. Sotien käsittely näyttää suomalaisessa teatterissa olevan alisteista kollektiivisesti jaetulle kansakunnan idealle, suomalaisuuden suurelle tarinalle. Teatterintutkija Topi Vainikaisen esseessä laukataan suomalaisen teatterin sotatematiikan läpi.
Taidetta nollapositiosta
Teksti: Maria Säkö (TUA)
Suurimmaksi osaksi muiden maiden konflikteja käsittelevät näyttämöteokset ovat Suomessa olleet satunnaisia vierailuesityksiä. Poikkeuksena voi kuitenkin pitää Putinin valtakautta kritisoivia teoksia. Niitä täällä on nähty säännöllisesti. Niistä rakentuu johdonmukainen kuva elämästä diktatuuriin luisuvassa maassa ja niissä naapurimaissa, joihin Venäjä haluaa ulottaa valtansa. TUAn Maria Säkö kävi läpi tukun näkemiään teoksia.
Kolumni: Totuuden (ja tekstin luonteen) nimissä
Teksti: Arda Yildirim
Median tehtävä on toimia vallan vahtikoirana, faktuaalisen informaation levittäjänä sekä keskusteluareenana. Nämä kolme journalismin funktiota ovat jääneet mieleeni keväästä 2011, jolloin luin valtiotieteellisen tiedekunnan viestinnän oppiaineen pääsykokeisiin.