/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO
Muutakin kuin identiteettikeskustelua
Teksti: TUA Kuva: Mitro Härkönen
Noora Dadu (s.1981) on helsinkiläinen näyttelijä, kirjoittaja ja esitysten tekijä sekä yhteiskunnallinen keskustelija. Hän on tuttu muun muassa Teatteri Takomon, Kansallisteatterin ja Ryhmäteatterin esityksistä. Hän on Teatteri Takomon jäsen sekä osa Ryhmäteatterin politiikka-kollektiivia. Hän on esityksissään käsitellyt mm. erimielisyyttä ja rakkautta sekä yksilöiden elämässä että laajemmassa poliittisessa kontekstissa. Hänen viimeisimpiin töihinsä kuuluu myös Viiksi-instituutti, jossa harjoiteltiin maailmassaoloa. Minun Palestiinani ja Fail on hänen esikoiskirjansa ja TUA.n alkukirjaston ensimmäinen peruskivi.
Dadun vuonna 2015 kantaesityksensä saanut Minun Palestiinani sekä sen itsenäinen jatko-osa Fail (2016) muodostavat keskeisen osan kotimaisen teatterin lähihistoriaa. Minun Palestiinani – monologi kahdelle näyttelijälle syntyi perehtymisestä Israelin ja Palestiinan konfliktiin. Se kuljettaa lukijansa aistivoimaisista matkamuistoista identiteettipohdintoihin ja ehdottaa ratkaisua miehityksen lopettamiseksi. Seuraavaksi suomalais-palestiinalainen Dadu teki esityksen Fail –virheellinen esitys (2016). Sen yhtenä sytykkeenä toimi se, miten hänen suomalaisuutensa ja liikkumatilansa näyttelijänä pieneni työnantajien silmissä Minun Palestiinani jälkeen. Fail pyörittää kaleidoskooppimaisesti erilaisia mahdollisia minuuksia. Sen ytimessä säteilee ajatus jokaisen ihmisen määrittelemättömyydestä ja virheellisyydestä taiteen lähteenä. Minun Palestiinani ja Fail -teosparin aivomyrsky kristallisoituu kestäväksi kaunokirjallisuudeksi. Se kysyy: voiko taiteella kurottaa kansainvälisten konfliktien ja identiteettien yli?
Tässä linkkejä muutamiin esitysten kirvoittamiin hyviin arvioihin ja juttuihin:
Viitaniemi,Tuula 5.6.2015: Noora Dadun Palestiina. Yle
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/06/05/noora-dadun-palestiina
Dadu, Noora 2015: The Art of Self-Exposure. Tinfo news 2015. In English, page 33.
https://www.tinfo.fi/documents/tinfo-news-2015_sustainability_web-parempi.pdf
Puukka, Päivi 19.11.2016: Palkittu teatterintekijä yritti ratkaista Palestiinan kriisin. Yle
https://yle.fi/uutiset/3-9298788
Viitaniemi, Tuula 30.11.2016: Noora Dadun häkellyttävä Fail on armollinen ja ankara esitys
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/11/30/noora-dadun-hakellyttava-fail-armollinen-ja-ankara-esitys
Noora Dadun Minun Palestiinani sai aikoinaan huomiota juuri aiheensa ja sen henkilökohtaisen käsittelyn vuoksi. Myös Fail huomioitiin mediassa. Kummankin teoksen vastaanotossa korostui kysymys identiteetistä. Päätimme TUA:n omissa artikkeleissa antaa Minun Palestiinani ja Fail -teosparin herättämiin poliittisiin ja esteettisiin kysymyksiin uusia näkökulmia.
→ Seitsemän olennaista
→ Tärkeintä on antaa lapsille ilmaisunvapaus
→ Muutakin kuin identiteettikeskustelua
→ Kolumni: Totuuden (ja tekstin luonteen) nimissä
→ Näkökulma: Miksi vain oma sota kiinnostaa?
→ Muistomerkkejä omista sodista
→ Taidetta nollapositiosta
Saatat innostua myös näistä
ESSEE: Muistikirjan muotoinen minä
Teksti: Olga Palo
Kuva: Aino Nieminen
Harry Potter ja salaisuuksien kammio -kirjassa Ginny Weasley löytää Lordi Voldemortin vanhan päiväkirjan, ja Voldemort alkaa elää Ginnyn kautta. Voldemortin muisto elää päiväkirjassa, ja päiväkirjansa kautta hän saa tahtonsa toteutumaan. Kirja ei siis ole ainoastaan Voldemortin muistiinpanoja elämästä, vaan jollain tapaa kirjoitusajankohdan nuori kirjoittaja itse – Voldemort arkistoituna päiväkirjaan.
Haastattelu: Pipsa Lonka ja Peterin tarinan takainen todellisuus
Teksti: TUA
Kuva: Jussi Kirjavainen
Pipsa Lonka kuuluu Suomen käännetyimpiin ja palkituimpiin näytelmäkirjailijoihin. Longan näytelmä Peter asui talossa – delfiini pisteestä pisteeseen ilmestyy TUAn kustantamana, Aino Niemisen taittamana kirjana tiistaina 7.5.2024.
Näytelmä kertoo pullokuonodelfiinistä, jolle tehtiin poikkeuksellinen eläinkoe 1960-luvulla. Hänelle opetettiin englantia, ihmisten kieltä. Osana koetta delfiini asui puoli vuotta kahdestaan nuoren naisen kanssa talossa, jonka kaikkiin huoneisiin oli laskettu vettä. Peteriksi kutsutun delfiinin elämä päättyi itsemurhaan.
Tiedote: Korjaus Minun Palestiinani ja Fail -teosparin arabiankielisiin osioihin
Noora Dadun Minun Palestiinani ja Fail -teospariin on lisätty sivu korjaamaan ensimmäiseen painokseen tullutta painovirhettä.