/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO/TEATTERIN/UUSI/ALKUKIRJASTO
Muutakin kuin identiteettikeskustelua
Teksti: TUA Kuva: Mitro Härkönen
Noora Dadu (s.1981) on helsinkiläinen näyttelijä, kirjoittaja ja esitysten tekijä sekä yhteiskunnallinen keskustelija. Hän on tuttu muun muassa Teatteri Takomon, Kansallisteatterin ja Ryhmäteatterin esityksistä. Hän on Teatteri Takomon jäsen sekä osa Ryhmäteatterin politiikka-kollektiivia. Hän on esityksissään käsitellyt mm. erimielisyyttä ja rakkautta sekä yksilöiden elämässä että laajemmassa poliittisessa kontekstissa. Hänen viimeisimpiin töihinsä kuuluu myös Viiksi-instituutti, jossa harjoiteltiin maailmassaoloa. Minun Palestiinani ja Fail on hänen esikoiskirjansa ja TUA.n alkukirjaston ensimmäinen peruskivi.
Dadun vuonna 2015 kantaesityksensä saanut Minun Palestiinani sekä sen itsenäinen jatko-osa Fail (2016) muodostavat keskeisen osan kotimaisen teatterin lähihistoriaa. Minun Palestiinani – monologi kahdelle näyttelijälle syntyi perehtymisestä Israelin ja Palestiinan konfliktiin. Se kuljettaa lukijansa aistivoimaisista matkamuistoista identiteettipohdintoihin ja ehdottaa ratkaisua miehityksen lopettamiseksi. Seuraavaksi suomalais-palestiinalainen Dadu teki esityksen Fail –virheellinen esitys (2016). Sen yhtenä sytykkeenä toimi se, miten hänen suomalaisuutensa ja liikkumatilansa näyttelijänä pieneni työnantajien silmissä Minun Palestiinani jälkeen. Fail pyörittää kaleidoskooppimaisesti erilaisia mahdollisia minuuksia. Sen ytimessä säteilee ajatus jokaisen ihmisen määrittelemättömyydestä ja virheellisyydestä taiteen lähteenä. Minun Palestiinani ja Fail -teosparin aivomyrsky kristallisoituu kestäväksi kaunokirjallisuudeksi. Se kysyy: voiko taiteella kurottaa kansainvälisten konfliktien ja identiteettien yli?
Tässä linkkejä muutamiin esitysten kirvoittamiin hyviin arvioihin ja juttuihin:
Viitaniemi,Tuula 5.6.2015: Noora Dadun Palestiina. Yle
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/06/05/noora-dadun-palestiina
Dadu, Noora 2015: The Art of Self-Exposure. Tinfo news 2015. In English, page 33.
https://www.tinfo.fi/documents/tinfo-news-2015_sustainability_web-parempi.pdf
Puukka, Päivi 19.11.2016: Palkittu teatterintekijä yritti ratkaista Palestiinan kriisin. Yle
https://yle.fi/uutiset/3-9298788
Viitaniemi, Tuula 30.11.2016: Noora Dadun häkellyttävä Fail on armollinen ja ankara esitys
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/11/30/noora-dadun-hakellyttava-fail-armollinen-ja-ankara-esitys
Noora Dadun Minun Palestiinani sai aikoinaan huomiota juuri aiheensa ja sen henkilökohtaisen käsittelyn vuoksi. Myös Fail huomioitiin mediassa. Kummankin teoksen vastaanotossa korostui kysymys identiteetistä. Päätimme TUA:n omissa artikkeleissa antaa Minun Palestiinani ja Fail -teosparin herättämiin poliittisiin ja esteettisiin kysymyksiin uusia näkökulmia.
→ Seitsemän olennaista
→ Tärkeintä on antaa lapsille ilmaisunvapaus
→ Muutakin kuin identiteettikeskustelua
→ Kolumni: Totuuden (ja tekstin luonteen) nimissä
→ Näkökulma: Miksi vain oma sota kiinnostaa?
→ Muistomerkkejä omista sodista
→ Taidetta nollapositiosta
Saatat innostua myös näistä
7 written choreographies – A Book of Dances is published on November 10th
Text: TUA
Photo: Aino Nieminen
The eighth cornerstone of the Theatre’s New Base Library is A Book of Dances edited by choreographer, performer and visual artist Anne Naukkarinen, consisting of seven written choreographies. The of the book are written Naukkarinen, Finland-based artists Laura Cemin, Mikko Niemistö and Marika Peura, and Sweden-based artists BamBam Frost, Ofelia Jarl Ortega and Pontus Pettersson. The book is co-published with Moving in November Festival. We chatted with Anne just before the release party.
ESIPUHE: Radical Beings. Five New Plays from “the Wild East of Europe”
Text: Cristina Modreanu
Photo: Elise Wilk, A Bordeniau
”In Eastern Europe theatre is always deeply affected by the political field. Acting in opposition to that, some artists are still trying to avoid political subjects, offering instead to the audience elaborate performative means of escaping reality.”
Muistomerkkejä omista sodista
Teksti: Topi Vainikainen
Itsenäisen Suomen teatterihistoriaan on mahtunut kuvauksia kansakunnan traumaattisesta menneisyydestä. Sotien käsittely näyttää suomalaisessa teatterissa olevan alisteista kollektiivisesti jaetulle kansakunnan idealle, suomalaisuuden suurelle tarinalle. Teatterintutkija Topi Vainikaisen esseessä laukataan suomalaisen teatterin sotatematiikan läpi.